dilluns, 25 de març del 2024

La Passió de Cervera de 2024: una traïció a si mateixa

 

Cartel de la Pasión de Cervera de este año 2024

 

 

La Passió de Cervera de 2024: una traïció a si mateixa


El cartell de la Passió de Cervera d'enguany ha substituït la Creu redemptora de Crist, font de tota esperança, pel suïcidi desesperançat de Judes Iscariot penjat d’un arbre.




La Passió de Cervera (La Segarra, Lleida) es representa des de fa més de 500 anys i, pel seu valor artístic i històric, ha estat declarada com a «Tresor del Patrimoni Cultural Immaterial».

Però enguany, el cartell que l'anuncia ha prescindit de la Redempció de Crist —nucli de la Setmana Santa i que simbolitza en la Creu— el buit de la qual s’ha substituït per la desesperança, el remordiment i la mort sense sentit —representada per l'agònic final de Judes el traïdor—.

En efecte, Déu va posar la salvació del gènere humà a l'arbre de la Creu, d'on va renéixer la vida per mitjà del seu fill Jesucrist, de la seva sang innocent, i que es va manifestar en la seva posterior Resurrecció.

No obstant això, en la modernitat, aquest triomf de Crist s'amaga per tal d’elevar just el contrari: el fracàs i la condemna de qui va rebutjar tal Redempció; de qui va pecar en lliurar sang innocent per trenta monedes de plata i —mort a tota esperança— es va penjar, el seu cos es va rebentar i es van escampar els seus budells pel terra.

No ens ha de sorprendre que, a la societat moderna, la traïció substitueixi a la Salvació. Que es prefereixi als Judes abans que a Crist.

Perquè la mateixa societat moderna neix d'una traïció: la perpetrada per la Revolució liberal contra la Cristiandat. L'exaltació de la democràcia com a fonament de la veritat i del govern (no com a mera forma d'elecció), contra el Rei de reis. L'autonomia de la voluntat capritxosa i absoluta, contra aquell que demanava «Pare, no es faci la meva voluntat, sinó la Teva». La traïció de l'antic «non serviam», contra Aquell la mare virginal del qual va dir «fiat mihi secundum verbum tuum».

La traïdora societat moderna està condemnada al mateix final que Judes Iscariot. Només retornant a Crist —no sols en lo personal, sinó també en lo social— es troba la vida. I aquí estem els carlins per a recordar-ho i per a lluitar el bon combat.

Josep de Losports,
Círcol Tradicionalista Ramon Parés y Vilasau (Barcelona)



* * *

 

La Pasión de Cervera de 2024: una traición a sí misma


El cartel de la Pasión de Cervera de este año ha sustituido la Cruz redentora de Cristo, fuente de toda esperanza, por el suicidio desesperanzado de Judas Iscariote ahorcado en un árbol.




La Pasión de Cervera (La Segarra, Lérida) se representa desde hace más de 500 años y, por su valor artístico e histórico, ha sido declarada como «Tesoro del Patrimonio Cultural Inmaterial».

Pero este año, el cartel que la anuncia ha prescindido de la Redención de Cristo —núcleo de la Semana Santa y simbolizada en la Cruz— y su vacío ha sido sustituido por la desesperación, el remordimiento y la muerte sin sentido —representada por el agónico final de Judas el traidor—.

En efecto, Dios puso la salvación del género humano en el árbol de la Cruz, de donde renació la vida por medio de su hijo Jesucristo, de su sangre inocente, y que se manifestó en su posterior Resurrección.

Sin embargo, en la modernidad, este triunfo se esconde para elevar justo lo contrario: el fracaso y la condena de quien rechazó tal Redención; de quien pecó al entregar sangre inocente por treinta monedas de plata y —muerto a toda esperanza— se ahorcó, su cuerpo se reventó y se desparramaron sus entrañas por el suelo.

No nos debe sorprender que, en la sociedad moderna, la traición sustituya a la Salvación. Que se prefiera a los Judas antes que a Cristo.

Porque la misma sociedad moderna nace de una traición: la perpetrada por la Revolución liberal contra la Cristiandad. La exaltación de la democracia como fundamento de la verdad y del gobierno (no como mera forma de elección), contra el Rey de reyes. La autonomía de la voluntad caprichosa y absoluta, contra aquél que pedía «Padre, no se haga mi voluntad, sino la Tuya». La traición del antiguo «non serviam», contra Aquél cuya madre virginal dijo «fiat mihi secundum verbum tuum».

La traidora sociedad moderna está condenada al mismo final que Judas Iscariote. Solamente volviendo a Cristo —no sólo en lo personal, sino también en lo social— se encuentra la vida. Y aquí estamos los carlistas para recordarlo y para luchar el buen combate.

Josep de Losports,
Círcol Tradicionalista Ramon Parés y Vilasau (Barcelona)

 

El cartel, en la entrada de una parroquia conservadora de la Diócesis de Terrassa.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.